miercuri, 22 octombrie 2008

Noua logistica


E un concept avansat, ce presupune o interrelatie complexa producator-transport-ambalare-sortare-depozitare-distributie si reorientare fluxuri materie-depozit si firme care comercializeaza produsele.
Exista un producator si un client ce livreaza. Intre ele se intampla acest fenomen care face ca marfa sa ajunga la destinatie de la punctul de start, in anumite conditti, transformata sau nu, reambalata, cu cod de bare sau nu, vrac sau sub alte marci/sigle, cu transport propriu sau sprijin logistic (clienti de transport).
Firmele mici de logistica fac un fel de pseudo-logistica sau logistica partiala. Unele nici nu au capacitate proprie de transport, pentru comenzile urgente sau cele care nu se pot livra cu masini terte. Firmele mici nu dispun de spatii de depozitare, nu dispun de utilaje de trasbordare a marfii, de elemente de marcare, de un parc auto diversificat cerintelor produselor (masini mici de distributie, masini mari - specializate, masini agabaritice, transport naval, transport containere, diferite semiremorci/remorci - prelata pe role sau cu obloane, frigorifice, thermo-king, platforme, jumbo, transportoare auto, transportoare butelii, cisterne, ciment-roc, siloziere, bene cereale, etc).

Ca si transportatorii navali, se lucreaza in sistem linie (adica un transportator are regulat disponibila masina pe un anumit traseu la o data precizata) sau charter-party, cand cursa e negociata pe loc si spre un traseu atunci stabilit, eventual si cu anumite escale (descrcari multiple).
Tendinta e in contiuna schimbare in aceasta parte a Europei, mai ales in Romania nou intrata pe paita europeana libera.
Coridorul IV paneuropean si coridorul VII sunt axele care se pare ca vor dicat dezvoltarea economiei, a fluxurilor de materie, si a reorientarii populatiei si oraselor.
Coridorul IV va trece prin localitatile: Nadlac, Arad, Deva, Orastie, Sebes, Sibiu, Ramnicu Valcea, Pitesti, Bucuresti, Fetesti si Constanta. Coridorul VII se inscrie pe directia Constanta-Bucuresti-Brasov-viitoarea Autostrada Transilvania, cel mai mare proiect de infrastructura rutiera din Europa.
In urmatorii doi-trei ani vor intra pe piata circa sase dezvoltatori mari de profil. Dupa intrarea in UE, ritmul investitiilor pe piata de logistica se va inteti. Vor intra jucatori specializati, care vor introduce diverse tipuri de logistica.
Centrele logistice si de distributie construite pana in prezent au atras investitii totale de circa 300 de milioane de euro, potrivit reprezentantilor companiei de consultanta imobiliara DTZ Echinox. In 2007 stocul de spatii industriale a fost sub 180.000 de metri patrati, urmand ca in urmatorii cinci ani acesta sa ajunga la un milion de metri patrati, potrivit jucatorilor de pe piata imobiliara. Partea vestica a orasului este cea mai dezvoltata zona industriala si isi pastreaza caracterul emergent. Loturile de teren disponibile in jurul centurii Capitalei sunt tot mai rare, traficul este foarte aglomerat, iar preturile au inceput sa creasca. In aceste conditii, terenurile de langa autostrada Bucuresti - Pitesti sunt foarte cautate, mai ales langa caile de acces. Exemple care sustin aceasta afirmatie sunt proiectele Bucharest West si Cefin Logistic Park la kilometrul 14, Mercury Logistic Park si Prologis la kilometrul 22.
Parcurile industriale nu pot fi dezvoltate oriunde de-a lungul autostrazii, pentru ca accesul la autostrada se face la anumite distante. In viitor expansiunea de-a lungul autostrazii va continua, dupa kilometrul 23, urmatoarea jonctiune fiind situata la km 30, potrivit companiei de consultanta imobiliara Colliers International. Piata spatiilor industriale se va maturiza in urmatorii doi-trei ani, odata cu dezvoltarea proiectelor anuntate pentru perioada urmatoare. Chiriile la spatii industriale vor scadea in urmatorii ani cu pana la 50%, urmand sa ajunga de la circa 5-6 euro/mp in prezent la nivelul a 3-4 euro/mp, potrivit reprezentantilor Eurisko. Nivelul preturilor de vanzare a spatiilor industriale si de depozitare a variat anul trecut intre 450 si 650 de euro/mp. Zona de nord cuprinde loturi mici de teren si dificil de asamblat, la preturi ridicate, care sunt ineficiente pentru operatiuni de mari proportii. Partea de sud-est a Capitalei continua sa fie mai putin atractiva, chiar daca autostrada spre Constanta a creat interes pentru aceasta zona. Pe termen mediu se asteapta o atentie marita pentru sudul Bucurestiului. Cererea de spatii industriale provine in principal de la companiile de logistica si din domeniul bunurilor de larg consum. Aceste companii prefera sa inchirieze spatii, cu optiunea de a cumpara depozitul la expirarea contractului, in locul achizitionarii de spatii proprii, potrivit reprezentantilor CB Richard Ellis. Cea mai importanta tranzactie pe piata industriala incheiata in 2006 a fost contractul de inchiriere prin care retailerul Minimax Discount a luat 14.000 mp in Mercury Logistic Park. Brokerul tranzactiei a fost compania Eurisko. A doua tranzactie a anului ca suprafata a fost cea prin care operatorul logistic FM Logistic a inchiriat 13.000 mp in cadrul proiectului Cefin Logistics Park, brokerul fiind DTZ. Printre chiriasii Cefin Logistics Park se numara distribuitorul Macromex, retailerul de electrocasnice Domo sau transportatorul Dumagas. SC Dumagas Trannsport si-a mutat terminalul logistic la km 23 al A1, in cadrul Mercury Logistik Park, pe raza localitatii Bolintin Deal. A treia tranzactie ca anvergura a fost incheiata de Geodis, care a inchiriat 10.000 mp in cadrul proiectului Geodis Center. In general, companiile cauta spatii cu o inaltime de aproximativ 8-12 metri, cu un design eficient, constand intr-o buna asezare a stalpilor de sustinere, prezenta rampelor de incarcare/descarcare si a spatiilor de birouri in interiorul depozitelor. Accesul trebuie sa fie facil catre sosele asfaltate, autostrazi sau centura. Spatiile la standarde operationale internationale sunt in prezent de peste 80%. Potrivit acestor standarde, depozitele trebuie sa aiba circa 10 metri inaltime, parcari pentru camioane cu spatii de manevre sau sisteme anti-furt. Daca in anul 2003 cererea de spatii industriale se situa la o medie de 2.000-2.500 de metri patrati, in anul 2004 suprafetele medii tranzactionate au variat intre 3.000 si 3.500 de metri patrati, rezultand o crestere de aproximativ 45%. Tendinta, care se manifesta si anul acesta, isi are explicatia in cresterea activitatii companiilor care solicita spatii industriale. Chiriile pentru spatiile industriale de calitate s-au situat in 2005 in intervalul de 5-5,5 euro/mp/ luna, exceptii inregistrandu-se pentru suprafetele mari inchiriate pe o perioada mai lunga de 5 ani. Pretul chiriilor va fi in usoara scadere anul acesta, in functie de suprafetele contractate, durata contractului sau facilitati fiind intre 4-4,8 euro/mp/luna. Printre cei mai importanti jucatori de pe piata de logistica sunt dezvoltatorul american Prologis care construieste proiectul Prologis Park Bucharest A1 - este situat la km 22 pe autostrada Bucuresti - Pitesti. Mercury Logistic Park, unde principalul client este Minimax Discount, apoi mai de actualitate Dumagas, detine 47.000 de metri patrati. Cefin Logistic Park este cel mai mare proiect finalizat de pe piata. Principalii clienti sunt FM Logistic, Iveco, Macromex, Centrum, Domo, Lekkerland, Dumagas (a carui spatiu logistic a fost transferat in Mercury Logistik Park). Unul dintre primele proiecte de logistica a fost Geodis Calberson, care a livrat primii 10.000 mp in 2004. Bucharest Logistic Center este unul dintre cele mai mari proiecte industriale anuntate si numara sase etape si este estimat sa ajunga la o suprafata de 77.750 mp de depozite si 4.100 mp de birouri. Bucharest West este situat la km 14 pe autostrada Bucuresti - Pitesti. Intregul proiect va cuprinde circa 350.000 mp la finalizare. Parcul logistic Rynart totalizeaza 20.000 mp construiti la kilometrul 23 al autostrazii Bucuresti- Pitesti. Alte proiecte, dar de mai mica amploare sunt Key Logistic Center, precum si Atlas Business Center, care are o suprafata totala a terenului pe care este livrat acest proiect de 85.000 mp, suprafata construita fiind de 24.000 mp de spatii de depozitare si 4.500 mp de birouri.
Sper ca informatiile mele va sunt utile spre a va forma o idee despre ceea ce inseamna logistica si tendintele ei.
Logistica e indicatorul cel mai sensibil al unei economii si a fluxurilor pe un spatiu considerat, la nivel local, microregional sau macroregional.
Ma bucur ca am ocazia sa lucrez intr-o astfel de firma de logistica, am avut ocazia sa-mi sprijin atat cunostintele de specialitate dobandite anterior, in studiile universitare, si de a le aprofunda, cat si invers, de a mi le utiliza si a le pune intr-o noua lumina, pragmatica si cu o finalitate, caci vorba decanului nostru - daca am invatat ceva si putem pune in practica suntem utili societatii, daca nu, am invatat degeaba.

Niciun comentariu:

Noi reacţii